„Sensoryczne przygody” – projekt zajęć sensorycznych

Home / „Sensoryczne przygody” – projekt zajęć sensorycznych

Wstęp

„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”
Arystoteles

 W kontekście rozwoju dzieci, sensoryka odnosi się do stymulacji oraz integracji sensorycznej, czyli zdolności organizmu do odbierania i przetwarzania bodźców zewnętrznych za pomocą wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu, a także propriocepcji (czucia głębokiego) i zmysłu równowagi. Sensoryka odgrywa szczególną rolę w rozwijaniu umiejętności poznawczych, emocjonalnych i fizycznych. Przykładem są zajęcia sensoryczne, które polegają na stymulowaniu różnych zmysłów poprzez doświadczenia, zabawy i ćwiczenia. Ich głównym celem jest poprawa integracji sensorycznej, czyli zdolności do harmonijnego odbierania, przetwarzania i reagowania na bodźce z otoczenia. Podczas zajęć sensorycznych odbywa się fantastyczna zabawa i dostarczanie  różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka  poszerzających  świat jego doznań, a takie działania sprzyjają rozwojowi percepcyjnemu i motorycznemu dzieci.

  1. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE PROJEKTU ZAJĘĆ SENSORYCZNYCH

Autor: Joanna Kurdek

Rodzaj projektu: Metodyczny

Miejsce realizacji: Gminny Żłobek w Kleszczowie

Zasięg: Projektem objęte będą dzieci z grupy „Pszczółki” oraz grupy „Motylki”

Czas realizacji: Zajęcia będą odbywały się od września 2024r. do czerwca 2025r., raz
w tygodniu w czasie realizacji codziennych zajęć

Warunki realizacji: Projekt zajęć sensorycznych sprowadza się do działania praktycznego polegającego na eksperymentach. Odbiorcami są dzieci wszystkich grup – od roku do trzech lat. Zajęcia powinny być prowadzone w sposób dostosowany do wieku i możliwości dzieci.
Ważne jest, aby stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i zabawy. Należy zachować czujność i nadzorować dzieci podczas zajęć. W razie potrzeby należy modyfikować plan zajęć w zależności od potrzeb dzieci. Istotne jest aby zadbać o różnorodność bodźców, jakie dziecko  otrzymuje podczas zajęć np.  przedmioty o różnych fakturach, kolorach czy dźwiękach, gdyż stymulowanie zmysłów dziecka poprzez zabawy, eksperymentowanie i eksplorowanie otoczenia jest kluczowe dla jego zdrowego rozwoju.

  1. UZASADNIENIE WPROWADZENIA PROJEKTU

Impulsem do wprowadzenia zajęć sensorycznych w naszym żłobku jest fakt, iż pierwsze lata życia dziecka to okres intensywnego rozwoju, w którym stymulacja zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu wpływa na rozwój mózgu, koordynację ruchową, koncentrację, a także umiejętności społeczne a więc zajęcia te odgrywają kluczową rolę w rozwoju maluszków. Dzieci uczą się w różny sposób — niektóre są wzrokowcami, inne słuchowcami, a jeszcze inne preferują uczenie się poprzez dotyk. Zajęcia sensoryczne angażujące wszystkie zmysły pozwalają lepiej dopasować się do tych różnic indywidualnych, co sprawia, że nauka jest bardziej efektywna i przyjemna dla każdego dziecka. Wspierają rozwój psychomotoryczny, emocjonalny i poznawczy dziecka. Poprzez aktywizację różnych zmysłów, dziecko zdobywa wiedzę w sposób bardziej zróżnicowany i głębszy, co sprzyja lepszemu rozumieniu
i zapamiętywaniu nowych informacji. Kiedy dziecko używa wielu zmysłów jednocześnie,
w mózgu tworzą się silniejsze połączenia nerwowe. To z kolei przyczynia się do lepszego przetwarzania informacji i sprawniejszej integracji sensorycznej, co ma pozytywny wpływ na ogólny rozwój intelektualny. Dodatkowym atutem jest to, że zajęcia sensoryczne prowadzone są w formie zabawy – maluszki poznają świat poprzez wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody, muzyki,  dotykanie różnych struktur i konsystencji, eksplorowanie zapachów i smaków i wiele innych działań.Urozmaicone zabawy sensoryczne i jej regularne wprowadzanie do codziennych czynności może znacząco wpłynąć na rozwój malucha, przygotowując go do późniejszych wyzwań edukacyjnych.

Istotne jest też to, iż aby dostarczyć zmysłom dziecka odpowiednich i stymulujących bodźców nie potrzebujemy drogich, ukierunkowanych na rozwój sensoryczny zabawek. Często integracja sensoryczna opiera się na prostych rozwiązaniach, które przynoszą zamierzone efekty, a co dla najmłodszych najważniejsze – mnóstwo zabawy. Sposób zajęć może przybierać dowolne formy i tak naprawdę zależy od wyobraźni prowadzącego oraz samych dzieci, którym powinniśmy dawać również szansę na wymyślanie nowych atrakcji sensorycznych.

  1. CELE PROJEKTU

Cel główny:

Stymulowanie rozwoju sensorycznego dzieci w wieku od 1 do3 lat poprzez angażowanie wszystkich zmysłów. Wspieranie rozwoju motorycznego, poznawczego i społeczno-emocjonalnego. Tworzenie bezpiecznej i stymulującej atmosfery do zabawy i nauki. Wzmacnianie więzi między dzieckiem a opiekunami.

Cele szczegółowe:

– budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci,

– wzmacnianie umiejętności społecznych poprzez zabawę w grupie, nauka współpracy,

– doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego,

– ułatwienie dzieciom skupiania się na zadaniach, zwiększenie odporności na rozproszenia
i rozwijanie umiejętności koncentracji,

– rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka,

– budowanie świadomości i przestrzeni własnego ciała,

– skoordynowane używanie obu rąk, poprawa precyzji ruchów, koordynacji ręka-oko, a także umiejętności manipulowania przedmiotami,

– wpływ na harmonijną pracę układu nerwowego

– kształtowanie wyobraźni i kreatywności,

– ćwiczenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony tematy,

– eksperymentowanie z nowościami plastycznymi,

– relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka,

Metody pracy:

– praktycznego działania

– eksperymentów i doświadczeń

– zajęć sensorycznych

– pokazu i obserwacji

Formy pracy:

– grupowa

– zespołowa

– indywidualna

  1. SPODZIEWANE EFEKTY

Rozwój sensoryczny: lepsze rozpoznawanie i reagowanie na bodźce sensoryczne, rozwijanie swoich zmysłów i umiejętności percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej
i smakowej

Rozwój motoryczny: poprawa koordynacji ruchowej, motoryki małej, precyzji ruchów
i umiejętności manipulowania przedmiotami, wzmacnianie mięśni i koordynacji oko-ręka.

Rozwój społeczny: wzmacnianie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, dzielenie się, czekanie na swoją kolej, komunikacja, empatia i budowanie pozytywnych relacji.

Rozwój poznawczy: wzrost kreatywności, wyobraźni, umiejętności rozwiązywania problemów i logicznego myślenia, rozwój mowy i języka oraz uczenie się przez zabawę.

Rozwój emocjonalny: poprawa koncentracji, uwagi, odporności na rozproszenia, a także umiejętności wyrażania emocji.

  1. EWALUACJA

Wdrożony projekt przewiduje systematyczną jego ewaluację, która opierać się będzie na systematycznym zapewnianiu dzieciom różnorodnych bodźców sensorycznych. Pamiętajmy zajęcia angażujące wszystkie zmysły wspierają rozwój dziecka na wielu płaszczyznach co sprawia, że są nie tylko atrakcyjne, ale i niezbędne dla harmonijnego rozwoju psychofizycznego dziecka.

  1. WKŁAD FINANSOWY

Projekt nie wymaga dodatkowego wkładu finansowego. Jest realizowany ze środków własnych żłobka.

Sensoryka - plakat

Skip to content